ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

Název celoročního vzdělávacího bloku:

 

 

DUHOVÁ   CESTA

 

 

MOTTO:

„Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole“

  • Robert Fulghum

 

 

 

 

 

 

 

Celoroční vzdělávací blok:

 

„Duhová  cesta“

 

 

Mateřská škola

Havířov-Šumbark

Moravská 14/404

příspěvková organizace

 

Odloučené pracoviště:

Mateřská škola

U školy 17/145

Havířov Dolní Suchá

 

 

 

                                                             DIANE  LOOSMANSOVÁ

             *****************************

 

         Kdybych měla své děti vychovat znovu,

            vybudovala bych pro něj nejdřív sebeúctu a pak teprve dům.

         Prstem bych víc malovala a míň hrozila.

            Méně bych ho opravovala a víc si s ním vykládala.

            Nestarala bych se tak o učení, ale prostě bych se starala.

         Chodila bych víc na procházku a pouštěla víc draků

            na provázku.

         Přestala bych si hrát na vážnou, ale vážně bych si hrála.

            Proběhla bych víc polí a viděla víc hvězd.

            Víc bych ho objímala a míň s ním „válčila“!

            Viděla bych  v žaludu častěji dub.

         Nebyla bych přísná, ale přístupná.

            Neučila bych ho lásce k síle, ale naučila bych ho síle lásky.

 

         Nikdy nebudeme moci vychovávat své děti znovu.

            Máme jen jedinou možnou příležitost, a to - NEOPAKOVATELNOU !!!

 

 

 

Školní vzdělávací program vychází z analýzy podmínek mateřské školy, z výsledku dotazníků pro rodiče dětí, které nastupují do mateřské školy.

Jeho účinnost je plánována na 3 roky s pravidelnou aktualizací na základě evaluační činnosti.

 

Obsah školního vzdělávacího programu:

 

  1. Identifikační údaje o škole

 

  1. Obecná charakteristika školy

 

  1. Podmínky vzdělávání
    1. Materiální podmínky
    2. Životospráva
    3. Psychosociální podmínky
    4. Organizační chod
    5. Řízení školy
    6. Personální zajištění
    7. Spolupráce s rodinou

 

  1. Spolupráce se ZŠ a jinými institucemi

 

  1. Organizace vzdělávání

 

  1. Charakteristika vzdělávacího programu
    1. Filosofie školy
    2. Předpokládané výstupy z předškolního vzdělávání
    3. Formy a metody vzdělávání

 

  1. Vzdělávací obsah

 

  1. Evaluace

 

 

 

 

 

 

 

  1. Identifikační údaje o škole – odloučené pracoviště

 

Adresa: Mateřská škola Havířov – Dolní Suchá, U školy 17/145 PSČ: 735 64

Telefon: +420 592 750 663

Mobil:  602 550 528

IČO: 619 88 588

Statutární zástupce: Bc. Slowiková Renata

Vedoucí učitelka: Bc. Nytrová Zdeňka

Provozovatel: Magistrát města Havířova

Typ: Zařízení s celodenním provozem

Stanovena kapacita: 24 dětí

Provozní doba:  6.00 – 16.15 hodin

 

  1. Obecná charakteristika školy

 

Mateřská školy sídlí v budově bývalé základní školy – v roce 2020 prošla velkou rekonstrukcí – výměna elektrických rozvodů, výměna oken, zateplení, nová fasáda, rekuperace…..

Budova je dvoupatrová, mateřská škola využívá přízemí a z části první patro.

V přízemí budovy se nachází ředitelna, tělocvična, herna, přípravna jídla, šatna a hygienické zařízení pro dospělé i děti, které bylo rekonstruováno v roce 2010 a 2011.

V prvním patře využíváme jednu třídu jako ložnici, druhou jako prádelnu a sklad prádla a malou místnost jako sklad pomůcek. Jedna menší místnost je hernou pro děti s malou potřebou spánku.

Hygienické zařízení, které je v mezipatře bylo rekonstruováno v roce 2000 a nově byl přistaven sprchový kout, který do té doby mateřské škole chyběl.

Kotelna na pevná paliva byla rekonstruována v roce 1997 na plynové topení.

Kuchyň se v mateřské škole využívá jako výdejna, jelikož se jídlo dováží v nerezových termoizolačních nádobách z Centrální školní jídelny při základní škole Moravská, Havířov-Šumbark.

Všechny vnitřní i venkovní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.

 

  1. Podmínky vzdělávání

 

3.1 Materiální podmínky

Mateřská škola má přiměřeně velké prostory, dětský nábytek, tělocvičné nářadí a zdravotně-hygienická zařízení jsou uzpůsobená potřebám a počtu dětí, jsou zdravotně nezávadná, bezpečná.

Po rekonstrukci v roce 2020, byl zakoupen nový nábytek do třídy a do prostoru, kde se ukládají pomůcky pro děti.

Vybavenost hračkami, pomůckami a materiály je dobré. Zlepšení nastalo po přiřazení tohoto jednotřídního zařízení k pětitřídní mateřské škole s právní subjektivitou, čímž jsme se stali jejich odloučeným pracovištěm.

Hračky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly a aby si je mohly samy brát i ukládat.

Kolem mateřské školy se rozkládá zahrada s pískovištěm, travnatou i asfaltovou plochou, kterou děti využívají k jízdě na koloběžkách, kreslení křídami a míčovým hrám.

Tato zahrada byla vedením města v roce 2019 MŠ odebrána a nyní slouží jako veřejné hřiště.

 

3.2 Životospráva

Kuchyň se v mateřské škole využívá jen jako výdejna, jelikož se jídlo dováží v nerezových termoizolačních nádobách z Centrální školní jídelny při základní škole Moravská, Havířov – Šumbark.

Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava dle příslušných předpisů.

Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů.

Je zajištěn dostatečný pitný režim v průběhu celého dne dítěte v mateřské škole.

Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly.

Děti nikdy nenutíme do jídla, ale snažíme se, aby všechno alespoň ochutnaly a naučily se tak zdravému stravování.

Několikrát týdně je zařazováno do jídelníčku čerstvé ovoce a zelenina.

 

3.3 Psychosomatické podmínky

Všichni zaměstnanci školy vytvářejí dětem takové podmínky, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně.

Všechny děti mají v naší mateřské škole stejná práva, stejné možnosti a stejné povinnosti      (s přihlédnutím k jejich věkovým zvláštnostem). Nikdo není zvýhodňován či znevýhodňován.

Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování a norem, které jsou ve škole stanoveny.

Péče o děti je podporující, počítáme s aktivní účasti dětí při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná, kterou navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce.

Postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí.

Převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, podporujeme dítě nebát se pracovat samostatně, důvěřovat si.

V dětech podporujeme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.

Děti jsou seznamovány s jasnými pravidly chování ve skupině tak, aby se ve třídě vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, kde jsou všichni rádi.

Pedagogové se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně tyto vztahy ovlivňují prosociálním směrem (prevence šikany).

 

3.4 Organizační chod

Zápis dětí

Zápis dětí do MŠ se provádí podle pokynů ředitelství školy, v hlavní budově, většinou v květnu.

Rodiče provedou písemný záznam a vyplní tiskopisy o zápisu do MŠ.

Při nástupu je třeba předat učitelce vyplněný evidenční list a potvrzení o řádném přeočkování dítěte dle § 50 zákona č. 258/2000 Sb.

Příchod a rozcházení

Provoz MŠ je od 6.00 hodin, děti se scházejí do 8.30 hodin.

Při pozdějším příchodu si rodiče zazvoní u hlavního vchodu.

Rozchod dětí je v poledne od 12.15 hodin do 12.30 hodin – odpoledne od 14.30 hodin do 16.15 hodin. V jinou dobu je mateřská škola uzavřena.

Docházka a způsob omlouvání

Děti docházejí do mateřské školy pravidelně.

Při onemocnění nebo jiné překážce oznámí rodiče nepřítomnost dítěte den předem do 10.00 hodin.

Neodhlášený oběd rodiče hradí v plné výši.

V den onemocnění si mohou oběd odnést domů.

Den před nástupem, přihlásí rodiče své dítě ke stravování do 10.00 hodin.

Styk s rodiči

Uskutečňuje se při přicházení a rozcházení dětí individuálně.

 

3.5 Řízení školy

Organizační řád a směrnice ředitelky školy vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy.

Důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, vytváření prostředí důvěry, otevřenosti a přátelství.

 

3.6 Personální zajištění

Pedagogický personál – 2 pedagogické pracovnice, které splňují požadovanou kvalifikaci

Nepedagogičtí pracovníci – 1

 

3.7 Spolupráce s rodinou

Našim dlouhodobým záměrem je navázat úzkou spolupráci s rodinou.  Před nástupem do MŠ mohou rodiče s dětmi navštěvovat v dopoledních hodinách mateřskou školu. Rodiče jsou informováni o činnostech dětí na nástěnkách, při přicházení a rozcházení dětí individuálně, nebo na společných akcích. Rovněž jsme v rámci informovanosti rodičů i celé veřejnosti, zavedli webové a facebookové stránky. Pro větší seznámení s nastupujícím dítětem zpracovávají u zápisu rodiče dotazník, ve kterém jsou zachyceny otázky směrem k dětem i provozu mateřské školy. Tento dotazník se zpracovává a používá při vypracování třídního vzdělávacího programu. Rodiče mají dostatečný prostor pro vyjádření svých názorů, námětů či připomínek každodenně u učitelek na třídě, nebo prostřednictvím úředních hodin ředitelství školy. V plánu akcí mateřské školy jsou činnosti, které jsou zaměřeny na účast dětí včetně rodičů.

 

  1. Spolupráce se ZŠ a jinými institucemi

Probíhá spolupráce Základní školy Moravská a Základní školy Generála Svobody z Havířova-Šumbarku s naší mateřskou školou a to formou vzájemných návštěv hlavně v době zápisů do ZŠ.

Spolupráce s 1- třídou ZŠ Moravská (p. uč. Vacková) spočívá i ve společných akcích.

Mateřská škola spolupracuje také s mysliveckým sdružením, které sídlí v budově naší MŠ. Organizace akcí – krmení zvěře v zimě, dravci na školní zahradě, návštěvy klubovny apod.

Dále spolupracujeme s hasiči, městskou policií a knihovnou - především formou exkurzí.

 

  1. Organizace vzdělávání

Předškolní vzdělávání dětí podle školního vzdělávacího programu probíhá v tomto denním řádu:

6.00 - 8.30

Příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí učitelkám do třídy, volně spontánní zájmové aktivity

8.30 - 9.00

Osobní hygiena, dopolední svačina

8.00 - 9.45

Volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelkami, zaměřené především na hry a  zájmovou činnost, řízené aktivity, pohybové aktivity

9.45 - 11.30   

Osobní hygiena, příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp.náhradní činnost

11.30 - 12.15

Oběd a osobní hygiena dětí

12.15 - 14.00

Spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku

14.00 - 14.20

Odpolední svačina, osobní hygiena

14.20 - 16.15

Volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelkami zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí mohou probíhat na zahradě mateřské školy

 

 

 

Spontánní  hra

Učitelka nenásilně dítě zapojí do hry, kterou si samo zvolí, nebo pomůže vybrat hračku, přibližně v 8.30 hodin nenásilně ukončuje hru.

Činnosti dětí řízené pedagogem

Hry, cvičení, tělovýchovné chvilky.

Další činnosti probíhají podle počasí, proto není sled určen.

V průběhu dopoledne jsou prováděny různé pohybové aktivity – rozcvička, pohybové hry, cvičení na rehabilitačních míčích apod.

K pohybovým činnostem dětí slouží tělocvična vybavená nářadím a náčiním pro děti předškolního věku.

Frekvence zařazování pohybových aktivit je závislá od potřeby dětí.

V prvním pololetí se děti do cvičebních úborů nepřevlékají, ke cvičení si odloží jen svrchní oděv, ve druhém pololetí se převlékají předškolní děti, mladší jen když samy chtějí.

Vzdělávací činnost

Dále probíhá během dopoledně vzdělávací činnost – ve skupinkách nebo individuálně, méně společně, podle věkových skupin a zájmů dětí.

Pobyt venku

Děti se v šatně převléknou za pomocí učitelek do věcí, které mají určeny na pobyt venku, papuče uloží do botníku a přezují se do venkovní obuvi.

Při pobytu venku dodržuje učitelka bezpečnostní zásady, využívá školní zahradu, kde převládá travnatá plocha – pobyt venku se uskutečňuje převážné v dopoledních hodinách, v letních měsících je využíván i odpoledne.

Délka pobytu venku je přibližně dvě hodiny denně.

Na zahradě mají děti k dispozici houpačky, klouzačku, průlezky a pískoviště, tabuli a balanční chodník,

Využití – jízda na koloběžkách, míčové hry, hry v pískovišti, závodivé hry, kreslení na asfalt, soutěže a námětové hry.

Vycházky – vesnické prostředí a les využíváme k poznávání přírody, práce lidí.

Po příchodu z venku, přezutí a převlečení jdou děti do umývárny, kde si mýdlem umyjí ruce a odcházejí do třídy k obědu.

 

Otužování

V létě je zajištěno na školní zahradě sprchováním.

V chladných měsících se otužování neprovádí, jelikož umývárna je chladná.

Každodenně otužujeme děti vzduchem – rekuperace.

Za desinfekci a sanitaci hraček, pomůcek, cvičebního nářadí a četnost luxování koberců je plně zodpovědná uklízečka, která tuto činnost provádí dle harmonogramu práce, určeném v pracovní náplni ředitelkou školy.

 

  1.  Charakteristika vzdělávacího programu

Název školního vzdělávacího programu „ DUHOVÁ  CESTA“

Umožňuje dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.

6.1 Filosofie a cíle školy

ZÁMĚR VZDĚLÁVACÍHO PROJEKTU:

Tematické okruhy jsou zaměřeny na poznávání čtyř ročních období.

Cílem je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, potřeb a zájmů.

Projekt se zaměřuje na rozvoj celkového postoje dítěte vůči ostatním lidem, světu kolem nás, k člověku, jeho práci, k rodině, přírodě, vlastnímu zdraví i planetě Zemi.

V jednotlivých blocích pak děti získávají znalosti, dovednosti, schopnosti a kompetence pro další harmonický vývoj.

 

6.2 Předpokládané výstupy z předškolního vzdělávání

Kompetence k učení

  • Umět se soustředit, zkoumat, objevovat, všímat si souvislostí
  • Získané zkušenosti a dovednosti uplatňovat v praktických situacích
  • Umět klást otázky, umět odpovídat
  • Umět postupovat podle instrukcí a pokynů

Kompetence k řešení problémů

  • Všímat si dění i problémů kolem sebe a pokusit se na ně reagovat a řešit je
  • Umět řešit problémy na základě vlastní bezprostřední zkušenosti, hledat nové řešení i různé varianty
  • Umět používat základní číselné i matematické pojmy, vnímat elementární matematické souvislosti
  • Umět rozlišit řešení, která jsou funkční a vedou k cíli

Komunikativní kompetence

  • Umět samostatně vyjádřit své myšlenky, sdělení, otázky a odpovědi
  • Umět vyjadřovat, sdělovat své prožitky, pocity a nálady
  • Umět komunikovat v běžných situacích bez zábran a ostychu
  • Rozšiřovat slovní zásobu a aktivně ji používat ke komunikaci s okolím

 

Sociální a personální kompetence

  • Uvědomit si důsledky za své jednání a konání
  • Umět projevit citlivost a ohleduplnost k ostatním
  • Umět se prosadit, ale i podřídit ve skupině, při společenských činnostech se umět domluvit a spolupracovat
  • Umět chápat různorodost lidí a tolerovat jejich odlišnost a jedinečnost

 

6.3 Formy a metody vzdělávání

  • Vzdělávání  dětí  přizpůsobujeme fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí
  • Respektujeme individualitu dítěte
  • Podporujeme dětskou zvídavost a potřebu objevovat
  • Zaměřujeme se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v předškolním věku

 

    7. Vzdělávací obsah

Tento školní vzdělávací program nám umožňuje projevit všechny oblasti vzdělávání předškolního dítěte a nabízí taková témata, která seznamují děti s realitou. Tematické okruhy jsou zaměřeny na poznávání čtyř ročních období. Děti se učí vnímat přírodu a její změny, životní koloběh, rodinné zázemí nejen člověka, ale i zvířat, kulturní a společenské události provázené tradicemi, oslavami a zvyky. Učí se vnímat svět kolem sebe ve všech jeho podobách a formách v průběhu celoročního koloběhu. V jednotlivých blocích pak děti získávají znalosti, dovednosti, schopnosti a kompetence pro další harmonický vývoj.

         8. Evaluace

Oblast evaluace by měla ověřit naplňování stanovených cílů a záměrů v dokumentech školy a zároveň soulad školních dokumentů s cíly v RVP.

Cílem evaluace je ověřovat a zlepšovat kvalitu vzdělávání, shromažďování informací za účelem zpětné vazby a naplňování vzdělávacích cílů.

Náš program obsahuje dlouhodobé cíle a cíle konkrétní pro jeden školní rok. Obsahem dlouhodobých cílů je připravit děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení a aby je učení bavilo.

Dalším cílem je sledování vzdělávacích pokroků dětí (viz diagnostické listy dětí).

 

Těchto cílů chceme dosáhnout těmito krátkodobými úkoly:

  • důraz na individuální přístup ke každému dítěti
  • důraz na samostatné rozhodování a volbu dítěte a přijímání odpovědnosti za ně
  • důraz na rozvíjení schopností, znalostí a dovedností dětí prostřednictvím plánované činnosti, míst aktivit a pozorování
  • důraz na účast rodiny
  • být fyzicky pohodový, zdatný, mít dobrý vztah k životním návykům a postojům.

 

Hodnotit a evaluovat budeme:

 

  • ve vztahu k dítěti (pedagogická diagnostika)
  • ve vztahu k pedagogům (kontrola a hodnocení pedagogů, hospitace)
  • ve vztahu k sobě (sebehodnocení)
  • průběžně evaluovat veškerou činnost školy, záměry a cíle ŠVP i TVP

 

Systém evaluace probíhající na úrovni školy a třídy

Materiální a věcné podmínky školy

  • Prostředí školy, třídy, zahrady (1x ročně - dotazník- pedagogické pracovnice)
  • Inventarizace (1x ročně – pedagogické pracovnice)
  • SWOT dotazník (1x ročně – pedagogické pracovnice)
  • Kontrola hygieny ( 1x ročně – hygienik)

Vedení a řízení školy

  • Pedagogická rada  (dle plánu – pedagogické pracovnice)

Výchovně vzdělávací činnost

  • Vzájemné ukázkové hodiny učitelek na třídě
  • Hospitační činnost (dle plánu – ředitelka, zástupkyně ředitelky)

 

Dítě

  • Hodnotící list učitelky (rozbor bloků dle TVP-učitelky)
  • Rozbor dlouhodobějších bloků (zpravidla 1 měsíc- společně učitelky)
  • Záznamy o dětech
  • Roční evaluace práce

Prostředí školy

  • Zápis a odstranění nedostatků
  • Setkávání s rodiči, rozhovory (každodenně, na společných akcích…)

 

 

Přílohy ŠVP:

Plán akcí pro šk. rok 2014/2015

Plán spolupráce MŠ s rodiči

Plán spolupráce se ZŠ a jinými institucemi

 

Dne 27.8. 2020 byl schválen pedagogickými pracovnicemi Školní vzdělávací program s názvem „DUHOVÁ  CESTA“ pro mateřskou školu v Havířově – Šumbarku Moravská 14/404, příspěvková organizace, odloučené pracoviště Dolní Suchá, U školy 17/145.

Školní program může být doplňován během celého období dle potřeb a situací, které nastanou v průběhu celého období, pro které školní vzdělávací program je vypracován.

 

 

 

Vedoucí učitelka:  Bc.Zdeňka  Nytrová                               ……………………………..                                       

Učitelka:  Olga Zitková                                                           ……………………………..